God undervisning – del 1

God undervisning – del 1

8. juli 2024 Af Stald Tai

Hvorfor er undervisning noget af det vigtigste, hvis man vil have succes med springning?

Peder Fredricson siger det så simpelt, “at i vores sport er der ikke noget, der hedder stilstand”. Det hænger sammen med, at det øjeblik du holder op med at udvikle dig, så begynder det at gå tilbage. Vores hjerner er sådan indrettet, at det øjeblik vi holder op med at bruge vores viden, så forsvinder den igen. Det skyldes, at de forbindelser mellem hjernecellerne, som vi holder aktive, når vi bruger vores viden, begynder lige så stille at forsvinde. Når det kommer til arbejde med heste, er det meget vigtigt, at vi er 100 % klar over, hvad det er, vi gør. I springning har vi få sekunder til at præstere, og er vi ikke klar over alle de små detaljer, så laver vi fejl. De små fejl, vi kommer til at lave, kan både skabe farlige situationer eller gøre det så ubehageligt for hesten, at den mister lysten til at springe.

Tro på det hele

I springning er troen på, at man kan komme igennem banen, altafgørende. I det øjeblik rytteren mister troen, gør hesten det også, og ofte vil hesten tøve i samme øjeblik eller måske endda stoppe. Mange, især ponyforældre, tror, at det er hesten/ponyen, der er dum, når den stopper, men de overser ofte, at fejlen også ligger hos rytteren. Tit er det, fordi ponyen går højere, end hvad ponyen og barnet er klar til sammen. Det hjælper ikke, at ponyen kan gå klassen, hvis barnet ikke er klar til det eller omvendt. Det er blandt andet her, det bliver vigtigt at få god nok undervisning. For hvis rytteren har de redskaber, de har brug for, for at klare den opgave, de står overfor, kan de meget nemmere overbevise sig selv om, at de kan klare opgaven, og deres tøven vil hurtigt forsvinde. Har rytteren derimod ikke de redskaber, som skal til for at klare opgaven, ved rytteren heller ikke, hvad de skal stille op i situationen. For mange ryttere vil det også være nok for dem at vide, at deres træner tror på dem, og det i sig selv kan få dem til at løse opgaven på en fornuftig måde.

En god træner

En god træner vil også vide, hvad rytteren er klar til at ride, og vil også hjælpe rytteren med at blive klar til det næste. Her er det også vigtigt, at man lytter til sin træner og tager snakken med træneren om, hvad man skal ride til det næste stævne. En god træner skal også være i stand til at give rytteren troen på, at han/hun kan løse opgaven. Kan han ikke det, kan træneren være nok så god på andre punkter, men det bliver aldrig helt godt. Så snart man kommer i problemer, hvilket alle ryttere gør en gang imellem, er det også vigtigt, at rytteren ved, at han/hun har en person i form af en træner, der ved, hvordan man kan løse de forskellige typer af problemer. Kan din træner ikke hjælpe rytteren med et problem, er det ikke sikkert, at træneren er god nok.

I ridesporten i dag har vi et stort problem med, at der er for få gode trænere og rigtig mange selvlærte trænere. I dag oplever man også mange, som er meget imod de professionelle ryttere og trænere. Men der er bare en ting, der ofte overses i den forbindelse, og det er, at de professionelle har en stor værktøjskasse til at hjælpe rytteren med. De har en stor viden om, hvordan man nemmest hjælper både heste og ryttere til de bedste løsninger til de opgaver, vi stiller dem. Det kan godt være, at de også tager fejl eller kan blive bedre til noget på nogle punkter, men det betyder ikke, at de ikke ved mere end de fleste om ridning i kraft af deres erfaring og uddannelse. Her vil jeg igen vende tilbage til Peder Fredricson, som er top rytter med flere medaljer til OL, som siger, “at vi er nødt til at være fleksible og tage de hensyn, som hver enkelt hest, ung som gammel, har brug for, for at få den til at fungere”. Det er jo netop det, som den professionelle rytter og træner kan. De rider og træner flere heste og kender derfor også langt flere løsninger på forskellige typer af problemer. Ridning handler i bund og grund om læring. Den rytter, som er god til at lære og får den rigtige hjælp, bliver god. Hvis man ønsker at være en god rytter og ride de høje klasser, skal man også have god undervisning og masser af det.

Hvad er en god træner?

En god træner er den træner, der kan flytte sine ryttere. Nogle trænere kan være gode til at flytte sine ryttere på et lavere niveau, men når det kommer til lidt højere niveau, går rytterne i stå. Nogle trænere er gode til nogle ryttere og ikke til andre. Generelt kan man sige, at jo dygtigere træneren selv er i sporten, jo bedre. Da deres egne resultater jo fortæller noget om, hvad de har styr på. Det vil også være rigtig godt, hvis træneren selv uddanner heste, da det at uddanne en hest kræver, at man har styr på rigtig mange af de grundlæggende ting i ridningen. Det er ofte i det helt grundlæggende ridning, at fejl opstår, så det har stor betydning, at træneren ikke kun har redet på uddannet heste, men faktisk selv har formået at uddanne nogle helt fra dag 1 af. Træneren skal også have forståelse for dig både som rytter og som menneske, det kræver også en vis menneskekundskab for at være en god træner. Det er også vigtigt, at der er en form for kemi mellem træneren og rytteren samt det team, som rytteren befinder sig i. Det er bare ikke nok, at kemien er der, hvis træneren ikke er god nok. Man oplever mange, som rider ved den ene og den anden træner, fordi han/hun er så flink. Det er dejligt, at man har det rigtig godt med sin træner, men hvis vedkommende ikke er dygtig nok, så skal man også være ok med, at man ikke når længere end hvad trænerens evner rækker til.

Artiklen af Peder Fredricson til videre læsning:

https://www.worldofshowjumping.com/WoSJ-Exclusive-interviews/Peder-Fredricson-In-our-sport-there-s-no-such-thing-as-standing-still.html